Wanneer er mails verstuurd worden uit uw eigen e-mailadres, die u zelf niet heeft verstuurd is het raadzaam om maatregelen te nemen.
Er zijn in dit geval twee mogelijke oorzaken:
- Het wachtwoord van uw e-mailaccount is gehacked
- Uw e-mailadres wordt misbruikt door een andere server (ook wel spoofing genoemd).
Voor beide oorzaken is een oplossing beschikbaar.
Uit statistieken blijkt dat oorzaak 1 meestal voorkomt bij e-mailadressen waarvan het wachtwoord makkelijk te kraken is voor hackers.
Ons advies is allereerst om uw wachtwoord aanpassen. Gebruik hiervoor een moeilijk wachtwoord, bestaande uit minimaal 8 tekens, het liefst meer, gecombineerd met hoofdletters, kleinne letters, cijfers en vreemde tekens wanneer mogelijk.
Het beste kunt u hiervoor gebruik maken van de genereerknop in SATserver, zodat u een goed en sterk wachtwoord krijgt welke niet makkelijk te hacken is.
Voor de tweede oorzaak kunt u in SATserver de SPF strakker instellen. Dit doet u door naar geavanceerd --> SPF-Records te gaan, en daar de SPF status op aan te zetten. De rest mag standaard blijven behalve De Uitslag, deze kunt u op -all (fail) zetten. Dit wil zeggen dat alleen de server van SATserver mail mag versturen namens uw domein, anders wordt het geblokkeerd.