In de mijn.internettoday.nl omgeving is het mogelijk om 2 factor authenticatie te gaan gebruiken.
- De 2 factor authenticatie mogelijkheid in uw mijn.internettoday.nl omgeving.
- Hoe werkt het precies?
- Hoe zet u hem aan/uit?
- Hoe kan hij gereset worden?
- Wat te doen bij geen backup codes meer?
- Is het mogelijk om meerdere apparaten aan te sluiten op de 2 factor authenticatie?
- De 2 factor authenticatie mogelijkheid in je mijn.internettoday.nl omgeving.
We hebben er voor gekozen, door veel vragen van onze klanten en door de hogere eisen van veiligheid om de mijn.internettoday.nl omgeving te beveiligen met de 2 factor authenticatie mogelijkheid. Hierdoor is het voor buitenstaanders, die niets te zoeken hebben in uw mijn.internettoday.nl omgeving, lastiger om onbevoegd in te loggen in uw mijn.internettoday.nl omgeving.
- Hoe werkt het precies?
De 2 factor authenticatie is ingebouwd in de mijn.internettoday.nl omgeving maar staat niet standaard aan. Deze zou u dan ook, wanneer u bent ingelogd, aan moeten zetten. Als u de 2 factor authenticatie optie hebt aangezet, en u de eerst volgende keer weer inlogt is hij dan ook actief.
- Hoe zet u hem aan/uit?
De manier hoe u de 2 factor authenticatie aanzet doet u als volgt. U logt in op uw mijn.internettoday.nl en vervolgens gaat u naar 'Instellingen'. Hier vindt u de optie 'Beveiliging'. Daar kunt u de optie van 2 factor authenticatie aanzetten. Wanneer u hem aanzet, krijgt u zowel een QR code als 5 verschillende backup codes. Om gebruik te maken van de 2 factor authenticatie optie kunt u via een 2 factor authenticatie app, bijvoorbeeld Google Authenticator of Authy, de QR code scannen. Hierna krijgt u dan ook in uw app een account die hier speciaal voor is. De omschrijving zal zijn Today Concepts B.V.:(gebruikersnaam).
Mocht u meerdere apparaten willen toevoegen kan dit op dit moment ook. De optie 2 factor authenticatie is hierna dan ook direct actief voor dit account. Houd er rekening mee, wanneer u nu op een andere pagina klikt, de QR code zelf niet meer te achterhalen is. Evenals de 5 genoemde backup codes.
De backup codes zelf kunt u gebruiken wanneer u uw telefoon kwijt bent, dan kunt u middels een backup code inloggen. Als je 1 backup code gebruikt hebt, zal hij hierna niet meer actief zijn. En dit houdt dus in dat u dan nog 4 andere backup codes over heeft.
Om te testen of de 2 factor authenticatie optie hierna goed werkt, zou u kunnen uitloggen van uw mijn.internettoday.nl omgeving en hierna weer opnieuw inloggen. Wanneer u uw gebruikersnaam en wachtwoord hebt ingevuld krijgt u hierna de melding om de bijbehorende 2 factor authenticatie in te vullen.
Als u de optie 2 factor authenticatie zou willen uitzetten doet u dit door de volgende stappen uit te voeren. U logt in op uw mijn.internettoday.nl omgeving en gaat naar 'Instellingen'. Hier vindt u de optie 'Beveiliging'. Als u hier bent aangekomen, klikt u op uitzetten. Hierna is de optie van 2 factor authenticatie direct inactief.
- Hoe kan hij gereset worden?
Mocht het zo zijn dat u geen backup codes meer heeft, maar nog wel heeft kunnen inloggen in uw mijn.internettoday.nl omgeving. Kunt u altijd uw 2 factor authenticatie laten resetten. Dit doet u door te gaan naar de optie 'Instellingen'. Hier vindt u de optie 'Beveiliging'. Als u dan klikt op uitzetten, en hierna direct weer op aanzetten krijgt u een nieuwe QR code even als 5 nieuwe backup codes.
- Wat te doen bij geen backup codes meer?
Het kan gebeuren dat u niet via uw 2 factor authenticatie app kunt inloggen, omdat u uw telefoon niet bij u heeft of die kwijt bent, en een backup code moet gebruiken. De backup code zelf is maar 1 maal geldig. Hierna is de gebruikte code ook niet meer geldig. Als het zo is dat u alle backup codes hebt gebruikt en hierdoor niet meer kan inloggen is er een mogelijkheid dat wij hem voor u kunnen resetten. Dit gebeurt niet zomaar en hiervoor nemen wij dan ook een aantal maatregels in acht.
Wanneer u 2 factor authenticatie optie zou moeten worden gereset/uit gezet door ons, zou u de onderstaande stappen kunnen doorlopen.
- U stuurt naar ons een mailtje met de vraag voor gebruiker <uw gebruikersnaam van uw mijn.internettoday.nl omgeving de optie van 2 factor authenticatie uit te laten zetten.
- Deze vraag is ook te stellen via de telefoon.
- Wij voeren dit dan niet direct uit, maar zullen telefonisch contact opnemen ter verificatie met het telefoonnummer dat wij terug vinden in uw mijn.todayisp.nl onder het bijbehorende klantnummer. Zorg er dus altijd voor dat die gegevens up-to-date zijn. Mocht het zo zijn dat wij hierbij geen telefonisch contact kunnen krijgen met de persoon die bij ons bekend staat, zullen wij dit dan ook niet uitvoeren. Dit alles doen wij uit extra veiligheidsoverwegingen en om er voor te zorgen dat geen 3e personen in uw mijn.internettoday.nl kunnen komen.
- Is het mogelijk om meerdere apparaten aan te sluiten op de 2 factor authenticatie?
Het is mogelijk om meerdere apparaten toe te voegen aan het zelfde mijn.internettoday.nl account. Dit doet u door tijdens het aanzetten van de 2 factor authenticatie optie de zelfde QR code door meerdere apparaten te laten scannen. Houd er rekening mee, dit kan later niet weer gebeuren als uw optie 2 factor authenticatie aan staat. Mocht u die wel later willen toevoegen zou u de 2 factor authenticatie optie uit en weer aan moeten zetten.